20 YEARS OF HUF HARDCOVER BOOK INTERVIEWS #3



#3
MEGA
Past HUF Store Manager & Founder of Black Scale
元HUF店長&BLACK SCALE創設者


HUFのストアマネージャーとして経験を積んだMichael “ Mega” Yabutは、洋服に対する情熱と深い闇を自身のブランドBlack Scaleに注ぎ込んだ。2007年にAlfred De Tagleと共にBlack ScaleをスタートさせたMegaは、カルチャーと独自のテイストを加えたユニークな商品を今尚世に発信し続けている。

あなたは型破りな経歴の持ち主だと認識していますが、どのようにしてストリートウエアの世界に入り込んだのですか?

当時は俺たちもまだガキだったからね。気づいた頃には自然と自分たちの興味のあるものを探していたけど、何に興味があるかって言うことを自分で理解していたのは運が良かったのかもしれないね。当時はクチコミだけが頼れる情報で、レアなアイテムを探す1人の客でしかなかった。そんなことをしているうちに、HUFの1号店に出会ったんだ。きっかけは当時のStüssyサンフランシスコの店長ツヨシが教えてくれたんだ。Stüssyに初期のDunk SBを探しに行っていたら、「HUFが店を出すらしいから、Dunk探してるんなら店行ってみたら?」ってね。気付いたら常連客になってたよ。当時から行列はすごかったけど、みんなちゃんと自分で並んで、待っているうちにみんな仲良くなってたね。いつも20~30人は同じメンツが並んでいて自然と友達になってたよ。当時俺は医療関係で働いていて、バイオテクノロジーの仕事をしてたんだけど、そろそろ医療関係の仕事から離れようと思っていたんだ。Kyle Demersにはお世話になったね。当時、彼はHUFのマネージャーをしていたんだけど、DQMで働くためにニューヨークに引っ越すと言う話を聞いていたから、キースに仕事を紹介してくれないかと頼んだんら、「キースに聞いてみるね」と。その後キースから連絡があり、お店に来いと言われたので会いに行くとキースが、「なんでうちの1番の顧客を雇わなきゃいけないんだよ?笑」と言うから、「給料なんかいらないよ。靴をくれればタダで働くよ」って言ったんだ。俺はずっと洋服関係の仕事をしたいと考えていたから、自分が一生やっていきたいと思えることを学ぶ機会が欲しかったんだ。そしたらキースも「わかったよ」と言ってくれて、気付いたらキースと一緒にHUFの3号店をオープンさせて、そこからはヒストリーだね。その後はLAで数年働いて、その頃には既にBlack Scaleをスタートさせていたので、徐々にそっちにフォーカスするためにHUFを離れたんだ。キースからは、「今HUFを離れないと、自分のブランドで何ができるか分からないし、経験も積めないよ」と言われたんだ。あの言葉は一生忘れないよ。

スニーカーの発売で並んだり、人に出会ったりした当時のことを教えてもらえますか?今となっては転売の為に並んでいる人たちばかりなので、当時のようなコミュニティーの感覚は忘れられていると思うので。

ホントそうだよね。当時は転売なんてない時代だし、そもそも転売するほどの足数もなかったね。並んでいる人たちと仲良くなれたらラッキーだった。当時の列はスカしたクールガイの集まりなんかじゃなくて、「俺たちと一緒に列に並ぶなら、ちゃんとルールを守れよ」って感じでね。もちろん誰かのために場所を確保したりはしないで、みんなそれぞれの時間に来るんだけど、なぜかいつも大体同じ順番に並んでいたのは面白かったね。誰かに先に自分のサイズを買われてしまっていたら争うことなんかできず、当時は転売ではなくトレードの方が主流だったよ。当時はHUFかStüssyで手に入らなければ、それで終わりみたいなね。転売が多くなったのは俺たちの時代からかなり後になってからだね。実を言うと、サンフランシスコで開催されたDunk Exchangeの第1回目に俺とAL(Alfred De Tangle)が招待されて、俺たちの私物コレクションを持っていったんだ。そこで俺たちは定価で売っていたので他のみんなは怒っていたね。他のブースで高値で転売していた奴らが俺たちのブースに来て買おうとするから、俺たちは「いつも店に靴を買いに行く機会が無かったり、4倍、5倍もの値段で買えないキッズたちの為に売ろうとしているんだよ」と言ったら、定価で売るなんて信じられないって顔して見られたよ。でもそうやって俺たちはコミュニティーを作ってきたし、今でもそれは変わらないと感じているよ。俺はアンチ転売派だからね。悪いことでも良いことでもないけどコミュニティーの観点からすると、これがみんなHUFの店に来て関係性を築いていった理由だと思うね。たとえ彼らのために商品を取り置きしてあげられなかったとしても、客は理解してくれて関係性を作っていったんだ。今でもサンフランシスコのHUFの店員たちと話すと、「年配の多くのお客さんたちが店に来て、いまだに当時の話をみんなしていくよ」と言われたりするんだ。俺たちがコミュニティーを作り出した2001~2002年から20年くらい経つけど、彼らはいまだに常連客としてお店に足を運んでくれて、ブランドを愛し続けてくれているんだよ。

HUFの何が特別なのか、HUFの何にそのような感情を人々に思わせるのですか?

店に通っていた頃はまだ俺もキッズの1人だったけど、キースもまだ若かった。そんな若いキースを見て、「彼がこのお店のオーナーなの?」と思ったね。キースは誰にでも友達のように話しかけていたんだ。そして彼はみんなと友達だった。今時のクールガイの店みたいに、店内へ入るとぶっきらぼうな店員ばかりでは無かったね。スケートをしているとかしていないとか、低所得、中所得、高所得なんて関係なく全員がしっかりとした接客を受けられていた。そんな接客が心地良くてみんながHUFのお店に来ていたんだ。キース以外の要素で言うと、他の店では置いていない限定商品が買える店として知られていたね。だからキースはサンフランシスコの他の店では手に入らないレアな商品を常に取り揃えられる店にしていたね。貴重なブランドを探して、それらのブランドは結局全てキースの友達かその知り合いのブランドばかりでした。その他で言うとやっぱり帽子だね。みんな、特に俺はNew Era®ばかり被っていた。当時New Era®とコラボしていたのは、HUF、Supreme、あとDCくらいだったかな。俺たちはHUFのオフィシャルコラボをいつも被っていた。最初の3色は確かブランドカラーのGrey/HUF Greenと、ホームチームのSF Giantsカラーだったな。他の店ではウール素材のNew Era®が$30くらいで買えたのに比べ、HUFでは$50もするNew Era®が即完売するなんて当時他では見たことなかったよ。俺たちがリリース前のNew Era®を被ってクラブやバー、スケートへ行くと、「それいつ発売するの?」とよく聞かれたよ。当時はSNSもまだなかったのに、口伝いで噂が広まり、発売日には30人以上の人が列をなしていたね。

お店で働き始めた頃の思い出で、特に印象に残っていることはありますか?

たくさんあるよ。働き始めた初日からいい思い出だらけだよ。野郎だらけで働いていた時代からみんなが成長して今の姿になるまで、そして最初の10年は本当に色々なことがあったね。当時、俺はたくさんのクラブイベントを企画し世界中からミュージシャンを呼んで、HUFのイベントとして盛り上げていました。自分たちでも何をしているかよくわかっていなかったけど、単純にみんなへカルチャーを提供してたんだ。コラボレーションや限定商品のリリース、そしてキースと一緒にパーティーをしたり。みんなでよく一緒にパーティーを楽しんでいたね。これは自分のブランドでも学んだことの1つで、ファミリーのような雰囲気は自分のブランドをやる上でも見習うようにしてきました。キースは常にみんなへ「これはお前たちのものでもある」と言う感覚を持たせてくれました。この感情は説明するのは難しいけど、特に若い人たちには特別な感情だと思います。キースは全てのことに関して常に隠さず共有をしてくれていました。何が起きているかを隠さずに共有することで、各々が良く理解をして、みんながブランドを形成できるようにしてくれていました。

イベントも商品リリースも全て良い思い出だね。でもずっと忘れられない思い出を一つ挙げるとすれば、やはり働き始めた初日のことかな。まるで少年がキャンディーストアに行くような感覚かな?「この靴何?」、「これ何?」、「これって明日には売り切れてしまうもの?」みたいに。自分の人生や後のキャリアになることへ、足を踏み入れることになるとはその時はまだ自分でも理解をしていなかった。これが全てでこれが自分の得意なこと。俺はそこに自分の人生を捧げました。そして20年前のあの日にあのお店で働き始めた俺が後にファッション、カウンターカルチャー、ストリートウエアに人生を捧げることになるとは、誰が想像できただろうか?凄いことだよね。


Having honed his chops as a HUF retail store manager, Michael “Mega” Yabut channeled his passion for clothing and deep-cut darkness into Black Scale. Co-founded in 2007 with Alfred De Tagle, Mega’s still doing it and putting his unique spin on culture with every piece, drop, and idea.

How'd you get involved in the streetwear space, because I know you have a pretty unconventional backstory?

We were kids at that time, you know? We were hunting already, we were very fortunate that we knew what to hunt for. Word of mouth was everything and we were customers—customers of things that were super rare at that time. Fast forward, I stumbled across the original HUF store. Actually, Tsuyoshi who was the manager of the Stüssy store at the time--told me about it. I was already looking at the first generation of Dunk SBs at the store and he told me, 'Look, HUF is about to open, so if you want another option for all these Dunks, you should go there.' Boom. I became a loyal customer. At that time it was busy but everyone was in line... we all became friends and family through waiting in those lines. It was the same 20 or 30 people lining up for those sneakers, you know? I was working in the medical field at the time—I was in the biotech industry. I just knew it was time to leave the medical industry. Shout out Kyle Demers, he went to DQM and was one of the Managers at HUF at the time, I knew he was gonna go to New York to run DQM and I asked him if Keith could give me a job. He was like, 'I'll talk to him.' I saw Keith and he told me to come into the store. We met up and he said, "Man, why am I gonna hire one of my best customers?" [laughs] I was like, 'Look, bro, you ain't even gotta pay me. I'll just work for shoes.' I wanted the opportunity to learn something that I wanted to do for the rest of my life. I always knew I wanted to do clothing. He was like, 'Alright.' And boom, we opened the third store together and the rest is history. I did a couple of years in LA and had already started BLVCK SCVLE and I eventually left to work on that full-time. Keith was like, 'If I don't let you go now, you're not going to know or even experience what you can do with your brand.' I'll never forget that.

Can you go back to those early days of lining up for drops and meeting people? I think it's easy to forget that sense of community now that people are lining up just to flip shit.

For sure. There was no flipping. There wasn't, there weren't enough units to flip. You were lucky to get along with the boys in line. It wasn't a cool guy line. It was more like, 'Hey, if you're in this line, if you're gonna join us, there are rules. Obviously, we're not going to hold spots for anyone, everyone's going to come at their time and it's funny because a lot of the times we were in line, we're always like the same number. You couldn't fight for your size, whoever got your size before you. It wasn't flipping then, it was more trading. If you couldn't get your size at the HUF store or the Stüssy that was it. The resell stuff didn't come until much later. It's funny that you bring that up because Al (Alfred De Tagle) and I did the Dunk Exchange, they invited us to the first San Francisco one, and we unloaded our personal collection. People were mad because we were selling them for retail. People at different booths that were reselling came to our booth to get them for retail and we were like, 'Yo, man, you got a booth here, bro, we're trying to dump these shoes to kids who don't have access to them and can't afford to pay 4 or 5 hundred dollars.' People couldn't believe we sold them at retail. That's how you build community though. Even today I feel really strongly about that. I'm very anti-resell. That's not a bad or a good thing but going back to the community, this is the reason why people came to the HUF store and build relationships. Even if you couldn't hold their stuff, you built the clientele. Even today I talk to people at the HUF store in San Francisco and they're like, 'Man, so many older guys come in here and talk about you guys.' We built that from 2001/2002, fast forward 20 years, they're still coming in and they're loyal followers. They're embedded with that brand and they're gonna love it forever.

What's special about HUF--what makes people feel that way about a brand?

I used to go to the store as a kid, and Keith was a kid, essentially. You're looking at this kid and you're like, 'That's the dude that owns the store?' He talked to you like you were friends. He was friends with everybody. It wasn't like these cool guy stores today where you come in and everyone is stand-offish. It didn't matter if you skated or didn't skate if you came from the hood, from a middle-class family, if you were wealthy... everyone was treated so well. You came to HUF for how you were treated. Outside of Keith, it was always about the limited product that you couldn't get anywhere else. He made sure he carried brands that weren't available in San Francisco. He hunted for those brands and they were his friends or friends of friends. Outside of that, the hats.... man. All of us, especially me, wore New Eras. At that time, who had New Era collabs? Us, Supreme, and maybe DC. That's it. We had HUF stamped official New Eras. I remember the first three colors—gray and green, SF Giants colors... you got brand colors and home colors. And then boom, we never saw 50-dollar New Eras go that fast. Back then all-wool New Eras were 30 bucks on the field. People were lining up for them. We'd get the hats early and we'd all wear them out to clubs, bars, skating around... just hanging out. People would be like, "Yo, when's that hat coming out?' We didn't have social media then, it just filtered out. Then boom, 30 people are lined up to buy that hat.

Is there a memory you have about those early days working at the store that really stands out? I know that's hard...

Oh, I got all of them. Ever since the start, they're just all great memories. From working at the shop and being with all the boys, to seeing all the boys grow to what they've grown into. So much happened in that first decade. I was doing a lot of club events and we were bringing out musicians from around the world and we were just stamping them as HUF events. We didn't know what we were doing but we were just feeding culture. All the collaborations and releases and just partying with Keith. All of us partied together. That's one thing I learned with my brand, it was a family atmosphere and I made sure that I did that with my brand. Keith just made everyone feel like 'this is yours too.' That feeling is hard to explain but it's a great one to have, especially when you're young. He was really transparent about everything with all of us. He made sure we understood what was going on so we could fully represent the brand. It was just that.

The events were memories, the releases were memories. You know, but if I can pick one thing that I'll forever remember, it was probably the first day I went to the store. And it was just that feeling, like a kid going to a candy shop, you know? Like, what are these shoes? What are these? What is this? Is this going to be something that's here for now and disappears tomorrow? You didn't know that you were stepping into something that was going to be your life and career. This is all I do.This is all I'm good at. I dedicated my life to this. And who would have thought me walking into that shop, I could say 20 years later that day made me dedicate my life to something, which was fashion. counterculture... streetwear. It's amazing.

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